Självskadning.

Jag läste något liknande detta någonstans, minns inte vart - men det fick mig att börja tänka. 
 
Detta inlägget är tips till dig som självskadar och dig som har en eller flera kompisar som gör det.
 
Tips till dig med kompisar som gör det.

*Be INTE din/dina kompisar att inte skära sig igen, det slutar inte bra.
* Skoja aldrig om deras ärr/sår.
* Fråga inte om du får röra, om det gör ont efteråt osv om inte kompisen/kompisarna sagt att det är okej, det är bara jobbigt och pinsamt.
* Bli inte arg på den som gör det, finns där istället! 
* Skvallra inte till föräldrar osv om kompisen verkligen ber dig.
Jag vet att sista tipset kommer det att reageras på. Men vissa föräldrar reagerar värre och många mår bara sämre utav att deras föräldrar vet och det kan leda till värre självskadning. Men ge personen tid att försöka sluta med självskadning, funkar det inte kan du överväga en gång till att berätta för någon.
 
Tips till dig som självskadar.

* Lova ALDRIG att du inte ska göra om det, du skapar bara mer stress och ångest och det kommer sluta med att du faktiskt skadar dig igen. Och det kommer vara för att du inte klarar av pressen att du lovat att inte göradet igen. 
* Låt inte folk röra eller snacka om dina sår/ärr om du är obekväm med det. Be den/dem sluta och byte ämne.
* Se till att du berättar för RÄTT personer när du självskadat och blir dem arga på dig varje gång du gör det, så sluta berätta. Du kommer må värre av det.
* Låt dina kompisar berätta för någon vuxen/någon i din närhet att du självskadar om det pågår för länge eller går alldeles för långt.
 
Lite tips sådär snabbt. Jag har kompisar som självskadat och självskadar och jag självskadar själv, så tyckte att detta passade bra! 
 
/ S
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback