Ätstörning.

Kör ett nytt inlägg i kategorin "Tips och råd" om ni minns den? :) 
I alla fall så tänkte jag ge tips till er med kompisar som lider av ätstörningar eller anorexia. 
 
Säg inte till din(a) kompis(ar) att det är farligt att svälta, spy osv. För jag lovar dig att personen är fullt medveten om det! Om kompisen också är riktigt sjuk, så lär h*n lida av depression eller liknande också. Antingen är man deprimerad och därefter utvecklas ätstörning, eller så är det på andra hållet. Oftast i alla fall! Och om personen då är deprimerad lär du kanske få svaret "det är det som är meningen." när du säger att det är farligt och man kan dö.
Försök finnas där för din kompis, lyssna på h*n när h*n vill snacka med någon om det! Föreslå att ni kan äta tillsammans, i kompisens takt och vad kompisen vill. Och tvinga henne/honom INTE att äta mer än vad h*n vill om det jättejättelite, man blir lätt mätt när man är i den situationen och man börjar skämmas över hur 'mycket' man ätit efter ett tag. Så pusha inte på onödigt mycket! 
 
Berätta för din kompis hur fin h*n är, hur h*n än ser ut. Uppmuntra h*n till att äta. Men få det inte att verka som att du tvingar! Tvinnga henne/honom inte att äta 3 gånger om dagen eller så, började med en gång. Till en början mindre måltid och sen större och större. Och sen även fler gånger om dagen. 
 
Jag förstår att det är svårt att stöda någon som har det så jobbigt och som verkligen inte kan tro på vad du säger när h*n är fin osv. Jag vet själv hur det är att inte tro på någon och jag vet hur svårt det är att se någon förstöra sig själv och sin kropp på det viset, jag har kompisar i samma sits som mig. Vissa av dem spyr också, hemskt. :( 
Men hoppas ni kunde ta åt er lite!! :) 
/ S
Bild från tumblr. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback